Forside - Tallisker

Eventyret har begynt

Over to år med planlegging er over. sitter vi flyet til Tenerife og tar derfra båten videre til La Gomera. Der venter to uker med ferdigstillelse av båt før den store reisen begynner 4.desember.

Tusen takk til alle som har støttet oss hit vier kommet i dag, uten dere hadde dette eventyret ikke vært mulig! Har du fortsatt lyst å støtte oss har du muligheten til det. Se her for mer informasjon.

 

Igjen, tusen takk til alle

 

Emil og Trond

”Njord” ankommet Kanariøyene.

For å forsikre oss om at vår følgesvenn over Atlanteren, ”Njord” skulle være klar La Gomera ved vår ankomst om ca en uke, ble han i god tid sendt i forveien. tidlig som onsdag 05.10.11 satte ”Njord” kursen sørover fra Trondheim, og har derfor de siste ukene slikket sol i Kanariøyene. Båten i seg selv er klar for utfordringene som ligger foran oss, men en del av utstyret vi den siste tiden har handlet, monteres.
 

De to ukene vi har til rådighet La Gomera, før startskuddet går den 04.12, kommer til å bli brukt i sin helhet for å perfeksjonere bruken av ”Njord”. Bruken av drivanker, dregg, elektronikk, satellitt tlf og lasting av båt, samt spleising av tau, pakking av mat og lage lister over lasterom, er kun en brøkdel av den listen vi har foran oss.
 

Første åretak nærmer seg og både Emil og jeg ser nå virkelig frem til å komme ned til Kanariøyene.

 

"Kanskje det viktigste vi har" - Nitro Fuel

I serien ”kanskje det viktigste vi har”, er vi kommet til vår kjære ”Nitro” fra MyRevolution.

Under målsetning av å ro over Atlanteren, ligger det naturlig nok et massivt treningsgrunnlag i bunn. Siden treningsøktene våre romaskin som regel varer minimum 2 timer + styrketren, melder naturlig nok kroppen etter hvert fra om et åpenbart energibehov. Etter vår erfaring er ”Nitroen”, treningsmessig noe av det beste du tilfører kroppen din.

Nitro Fuel er en isotonisk sportsdrikk med en unik formulering av karbohydrater og protein i forholdet 3:1. Forskning viser bedre prestasjonsevne og restitusjon i forbindelse med trening og konkurranse med denne formuleringen, sammenlignet med sukkerbaserte sportsdrikker.

Inneholder buffere som motvirker syredannelse og gjør at du kan opprettholde intensiteten over lengre tid

Beriket med forgrenede aminosyrer (BCAA) for enda bedre prestasjon og restitusjon

Koffein fra guarana gir økt energi og forbrenning (75mg pr dosering).

Erstatter viktige elektrolytter og mineraler som tapes under langvarig, intensiv trening.

 

-MyRevolution-

”Nitro” har blitt en viktig treningspartner i vårt treningsarbeid og er naturlig nok en selvfølge vei over Atlanteren. Fokuset vekt i båten og ønske om en jevnere energikurve gjør at det legges begrensninger mengden vi tar med oss i ”Njord”. Mengdeforholdet pulver/vann blir dermed noe forskjellig fra det vi bruker under trening. Pga de energirike stoffene vil det dessuten være naturlig å ikke bruke ”Nitroen” om natten, i fare for ikke å få sove!

Det er konkrete produkter som tidligere har vært nevnt gjennom ”Sønner”. Dette er ikke et produkt vi behøver å reklamere for, men et produkt vi forteller fungerer for oss.  

http://myrevolution.no/nitro-fuel-500g

”Alle som har brukt sportsdrikken omtaler treningsøktene sine som trening før og etter ”Nitro”

-Emil-

”Selv om du gjør ”alt rett” når du trener, er det fortsatt mange prosent å hente med å jobbe med detaljene. ”Nitro” er en slik detalj, som gir kroppen din den ekstra energien du ønsker for å oppnå neste mål!”

-Trond-

"Kanskje det viktigste vi har" - Solbriller

 

Ettersom vi nærmer oss rostart har arbeidsfokuset begynt å forandre seg vesentlig. Fra de store tingene som ferdigstillelse og frakt av båt, pakking av kilovis med mat og kilometerjag på romaskin, til de litt mindre tingene (men fullt så viktige) som hvilken faktor på solkremen, hvor mye klær man har bruk for og hvilke typer solbriller man bør bruke!

Setningen ”dette er kanskje det viktigste vi har” har vært brukt utallige ganger, med et hint av sannhet hver gang.  

Solbriller er ”kanskje noe av det viktigste vi har med”. Uten noen form for skygge og over et hav med lite skyer er solbriller er særdeles viktig del av utstyret! Den siste tiden har vi vært søken etter briller som skal tåle de påkjenninger og forhold vi er ute i.

Et brillemerke som har blitt anbefalt oss en rekke ganger er det kanskje ikke fullt så kjente merket Revo. http://www.revo.com/. Deres nyeste serie solbriller er laget med store glass som dekker hele øyegropen og sammen med designet på selve brillen slipper minimalt sollys inn fra sidene. Glasset er polariserte, en egenskap som gjør at reflekser fra vann dempes og forebygger blending av øynene. Konturene i landskapet fremheves, spesielt ved flatt lys og kontrastene fremheves i all slags vær.

I England fikk vi muligheten til å prøve alle de nye modellene, og falt for modellen ”Guide”.
God passform, minimal lyslekkasje og gode skussmål gjorde at det første av tre solbriller(hver), kommer fra REVO.

Så gjenstår det å se hvordan den takler de tre S`ene; saltvann, svette og solkrem...

Ove Røstum – et verktøy vi ikke kunne vært foruten

 

”Ingen nevntingen glemt”, er det et ordtak som sier. Vel, det er ingen regel uten unntak, ikke denne! Gjennom et år med jobbing  Njord, der alle nye deler måtte lages og ikke bestilles, alt arbeid er bygget for å tåle Atlanterhavets krefter, alle oppgaver helst skulle vært gjort i går og nye utfordring har dukket opp for hvert skritt vi har tatt fremover, er det en mann vi spesielt ønsker å gjøre heder . Ove Røstum var en av de første personene som hjalp oss når Njord lett forfrosset ankom Trondheim for ganske nøyaktig et år siden.

Ove var således også en av de siste som bidro til at Njord ble trygt sendt avgårde mot La Gomera. Fra toppen av hodet nevner jeg et par av Ove sine bidrag; forsterket baug (to ganger), konstruert og bygget ror (to ganger), konstruert og bygget styresystem for ror, støpt dekke, støpt gulvplate i brønn akter, tettet lekkasjer akter, hørt timevis av ”gode ideer” fra undertegnede Erichsen, og for ikke å snakke om alle ganger han har besøkt Njord når vi ikke har vært tilstedet, ”bare for å se at alt er i orden”.

 

Ove, - tusen takk for hjelpen!      


 
 
 
 

Ferdigstillelse av NJORD

 

Tiden har kommet hvor vår kjære følgesvenn over Atlanterhavet, Njord, skal sette kursen sørover mot startreken La Gomera. Etter mye research kom vi frem til at vi skulle frakte båten til Gran Canaria 1. november med Bring, og selv skaffe frakt ut til La Gomera. Dette ble plutselig uaktuelt da vi fant ut at vi hadde null kontroll over tollen, hvor båten kunne ende opp å stå i opptil fire uker. Det endte med at Woodvale, som er arrangør for krysningen, tilbød seg å hente Njord i Trondheim til en meget rimelig pris og frakte den helt ned til startstreken. Bakdelen var bare at Njord måte være klar til  å sendes første uke i oktober. Dette ga oss tre uker mindre til finjusteringer, montering av bestilt utstyr, pakking av mat og arbeid med detaljer

 

Les mer …