Oppdatering - Dag 7

Ny oppdatering fra båten.

Har fått tilbakemelding om at sms til og fra ikke virker, for de familiemedlemmer o.l. som har forsøkt å sende sms har denne mest sannsynlig ikke kommet frem. Det er mulig å sende med (Christian) meldinger som jeg videreformidler om det er ønskelig – de får meldinger fra han some er sjef for racet, det er mulig det er en innstilling eller noe vi finner ut av.

Mye motgang har det vært for gutta i starten. Som de sier har det vært småting hele veien. Når endelig Emil begynte å bli i god nok form til å spise viste det seg at en av posene var feilmerket slik at han fikk i seg nøtter som han er allergisk mot. Dette var en nedtur da de frem til at Emil kunne ta en større del av roingen, men resulterte i at han ble liggende i 12 timer til ganske redusert. I tillegg opplevde de uvær som gjorde at de måtte legge seg i kahytten, kaste ut drivanker og ri av stormen. Kahytten er tilpasset 1,5 personer det blir intimt og trangt, de er glade for at de trives i hverandres selskap:) De har slitt en del med manøvrering og peiling av kurs. Flere av de andre båtene har automatisk navigering og automatisk ror, som gjør at de kun trenger å fokusere fremdrift. Dette kan man se ved at enkelte båter har en utrolig rett kurs som vises GPS-linjene.

Tross all motgang er guttene fortsatt positive, de hadde en liten knekk i motivasjonen i går, men er optimistiske og spøker og fleiper  tlf. Idag hadde de sol og fine forhold med vinden i ryggen. Begge har sår i håndflate og rumpe, men har fått behnadlet disse og det virker som begge sin form har bedret seg betraktelig

I dag var de oppe i 7 knop som var en høydare og det virker som de har funnet rytmen igjen. Jeg har fått to nye beskjeder svarern min som jeg blogger  snart jeg får mulighet. Regner med at den er mye mer optimistisk.

Jeg får fortsatt mail fra Arvid Bentsen (tidligere roer over Atlantern) om vær og vindforhold som jeg rapporterer videre til gutta. Det er knallbra

Om noen har noe kontakt med Radioresepsjonen er dette guttenes høydepunkt av dagen når de får hørt podcast som vi har lagt ipoden deres. De har derfor et stort ønske om å komme Radioresepsjonen. TA KONTAKT OM NOEN KJENNER NOEN SOM KJENNER osv.

Oppdatering - Dag 5

Arrangørene ga alle lag en waypoint de måtte innom. Grunnet kraftig vind og store bølger ble guttene dratt rett vestover og fikk lov til å ett nytt waypoint de kunne dra innom. Enda mer uvær gjorde at de ble kontaktet av arrangørene da de hadde kurs mot vulkanen ved El Hiero.

 

Les mer om vulkanen:

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/frykter-vulkanutbrudd-evakuerer-by-paa-kanarioeyene-3630640.html

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/flere-jordskjelv-rammet-kanarioeyene-3627605.html

 

Mail fra arrangøren:

“It was great to meet the guys and they certainly left an impression with the fleet!! They were in great spirits when they left although caused us a few headaches going over the volcano at El Hierro instead of around it as asked!”

Guttene har altså rodd tvers over en aktiv vulkan. MEN ALT HAR GÅTT BRA OG DE ER FORBI PROBLEMENE FOR NERVØSE FORELDRE.


Sønnene har en tøff start som gjør at de ikke har klart å holde farten de ønsker. Dette er et resultat av at begge to har hatt utrolig tøft vær, hatt kraftig sjøsyke og lite rutine på roingen så langt. Som tidligere nevnt har de kun fått rodd 12 timer i døgnet og altfor lite næring. Dette vil bedre seg når begge er tilbake i ship shape og får i seg næringen de ønsker. I tillegg til dette sliter Emil en del med sår rumpa – fuktig vær har gitt en del gnagsår, så vi håper ikke dette blir værre da det faktisk kan bli et problem. Trond har altså da stått for mesteparten av fremdriften om jeg forstod dem rett på tlf.

Begge har blitt enige om å ta ferden etter været og værmelding melder opp mot 25m/s i vindstyrke fra Nord-Øst som vil gi dem god vind i ryggen de neste 5 dagene. De ligger altså i en veldig gunstig posisjon. Jeg (Christian) fikk mail fra tidligere Atlanterhavskrysser Arvid Bentsen som anbefalte guttene å komme seg lenger sør som de har et mål om å til. Ila noen dager tar de sikte å komme ned 20 grader og 30 grader. Trond er tilbake i god form, og Emil bedringens vei.

Da de skulle ha sitt første offisielle måltid fant de ut at lasterommet også hadde lekkasje mye av måten og fløt. De har kastet mye mat i dag grunnet vannskader, uten at dette ga noe særlig bekymring, og funnet ut at de i tillegg til andre startvansker har rodd med ca 400 kg tyngre båt enn de trenger, dette skal pumpes ut ila kommende dager som OGSÅ vil være med å gjøre bedre ferd. Og vil gjøre at de kan ro desto fortere.

Regner med ny tlf imorgen eller mandag!

Oppdatering - Dag 4

Først og fremst beklager at vi ikke har ringt hjem tidligere. Dette er for å hindre hjemlengsel og at vi har hatt litt å holde med.

Vi har brukt tiden  å komme over sjøsyken, begge har vært veldig sjøsyke og slitt med å til ordentlige rutiner. Emil sliter fortsatt,  Trond er bedringens vei, og kjenner at kroppen begynner å fungere. De har prøvd å sovet og rodd om hverdandre. Siden starten har Emil fått i seg 2000 kalorier totalt, fremfor de 8000 per dag de helst skal ha i seg. De har kun fått rodd 12 timer hver dag og prøvd å fokusere å bli friske. Emil spyr hver gang han flytter seg. Det er likevel bedre stemning enn de hadde trodd, begge er positive og optimistiske og ser frem til kroppen blir vant til bølger og høy sjø. Det meste ser ut til å være bra. Det eneste er en lekkasje i hovedlasterommet. Et kompass som ikke er skrudd opp godt nok. Dette får de etter hvert flyttet, tettet igjen og pumpet ut vann. Litt kaotisk de første dagene og helt uten rutine, dette vil bli bedre når sjøsyken setter. Som rapporter fra de andre båtene har det vært kraftig vind og veldig vått, vanskelig å ryddet opp utstyr og kontroll. Redningsvestene har slått seg ut grunnet vannet, men har vært Emil sitt sjøsyke-prosjekt slik at han har ordnet dem. Håper alle har det bra, takker for alle meldingene før de dro, hadde mye å gjøre at de ikke rakk å svare . De skal prøve å ringe noen underveis! Nytt blogginnlegg kommer i morgen!

 

La Gomera - Rokløe

Selv om nedtellingen hjemmesiden vår er gått i null, ligger vi en dag overtid og venter været her nede i La Gomera.
Ny avreise er satt til i morgen mandag klokken 13 norsk tid. Hovedgrunnen for dette er kraftig vind som blåser opp havet her nede. I åpent farvann er ikke dette noe problem, men mellom øyene, grunn av vindretning, kraften i vinden og plasseringen av naboøyen El Hierro velger man å utsette tili vinden spakner litt. Kommer båtene feil i forhold til El Hierro kan man komme farlig nær en undersjøisk vulkan som for tiden er aktiv. Det er derfor lagt et waypoint der båtene ro innom for å forsikre seg om at avstanden blir opprettholdt.
 
Stemningen her nede er allikevel fantastisk. Alle båtene ligger å drar i fortøydningene, ivrige etter å legge ut storhavet.
Dagene går fort da det bestandig er personer som ønsker en del av tiden din. Mange skandinaver er Kanariøyene for tiden og dukker stadig vekk opp foran Njord, som stolt prydes av det norske flagget baug og flaggstang i akterenden, noe vi setter stor pris ! Flere tv-kanaler er her nede og dekker kryssingen. Spanske, engelske og russiske, løper de rundt mellom karbonårer, matrasjoner og tauverk, leten etter den rette vinklingen. Forleden ble vi blant annet intervjuet av Sky-sport og tatt bilder av en fantastisk dyktig fotograf, og en utrolig trivelig person, Brian Finke. Emil og jeg tok han med ut rotur en stille kveld, og lot han ro for første gang i sitt liv. Brian som er fra tykkeste New York storkoste seg og gjorde deretter det han gjør best, tok bilder av oss, derav bildene i artikklen.
 
Satser  og få starte i morgen. Oppdatering om dette kommer uansett utfall av våre dykrtige web ansvarlige; Christian Heger og Kaia Østbye Andersen. Både Emil og jeg takker dem for jobben de har sagt seg villig til å gjøre når vi er borte. Alle oppdateringene vi kommer med formidles rett nett, og det vil være mulig å følge oss gjennom medgang og motgang her sonneravvnorge.no. Håper dere vil følge med.

 

La Gomera - Sjøsetting

 

Etter to år med målrettet jobbing smakte det fantastisk godt da Njord rolig gled ut i La Gomeras solfyllte havn.
Selv om vi har jobbet ett år med båten, brukte vi allikevel over en uke her nede før den fikk vann under kjølen
 

La Gomera er en søvnig spansk havneby, igrunn en pærle som masseturismenenda ikke har tatt livet avSiesta er et begrep som brukes utbredt her og logistikken er som regel deretter. Den siste uken kunne nok vært komprimert ganske kraftig i et  verksted med tilgjengelig verktøy.

 

Stikkordet den siste uken har vært detaljer, de små tingene som  land ikke utgjør meget men som Atlanterhavet vil kunne utgjøre skille mellom fiasko og suksess. Med fire hele dager til gode før start har vi fortsatt mye som skal gjøres. Det "feires" allikevel her nede med vår 7 cola for dagen. Oppfetning jeg har "jobbet" med de siste par-tre mnd fortsetter helt til søndag.


 

Emil har virkelig funnet "kallet" sitt i cabinen og det elektriske anlegget. Daglig "mister" jeg han for for lange perioder mens han prepper alt elektrisk;hodelykter, ute og innelys, AIS, vannmaskin osv. Dette gjør at han også har kontroll musikken som runger ut av høytaler(en) båten. For dem som kjenner Emil kommer det ikke som noen overraskelse at spillelisten preges av unge smørsangere, med 90-tallsblekede striper i håret. Kunnskapen til tekstene er upåklagelig. Har vel en jobb å gjøre over Atlanterhavet.             

 

-Trond-    

 

 

   

La Gomera - Pakking av mat

 

Dagene flyr mens vi klargjør Njord. Forleden hadde vi gjennomgang av båten med Simon Chalk. Gjennomgangen eret ledd i godkjenningen vi må ha av spanske myndigheter for i det hele tatt å kunne starte fra La Gomera. Simon fungerer i så måte som “Spanske myndigheters forlengede arm” her nede. Gjennomgangen tar for seg båt, utstyr, trening frem til dags dato og mat for ekspedisjonen. Alt av mat som vi skal spise over Atlanterhavet, ble fraktet med Njord da den ble sendt fra Norge, og var derfor allerede ankommet La Gomera flere uker før oss. Godt var det da vi allerede hadde 80(!) kilo bagasje med oss på flyet fra Gardermoen. Siden vi måtte sende Njord tidligere enn antatt fra Norge, ble maten pakket i Rema 1000 posene de kom i, fra butikken. Dermed sto vi ovenfor en voksen pakkejobb her nede.

 

Les mer …

La Gomera - Under Kanariøyenes stekende sol

Solen står høyt himmelen over Kanariøyene og forsøker ivrig å svi en hvit nordnorsk kropp, som ligger hode ned i båten og skrur iherdig noe som behøver det. Det er allerede noen dager inn i forberedelsene våre før kryssingen av Atlanterhavet og vi har mye å gjøre.

Les mer …