Fysisk trening

Trening

Viktigheten av treningsplanlegging og oppfølging står i høysetet foran ekspedisjonen. Det er derfor inngått et meget viktig samarbeid med personlig trener Børge Fagerli som både deler sine kunnskaper og bidrar med kostholdsprodukter i forbindelse med turen;

”Basistreninga vil være å bygge opp treningstoleranse og utholdenhet. Vi etterligner den praktiske gjennomføringen så mye som mulig, og fokuserer på frekvens i stedet for mengde – det vil si Emil og Trond trener flere ganger om dagen heller enn ei lang økt noen få ganger i uka. Det er liten tvil om at dette gir hurtigere treningsresultater i forhold til dette spesifikke løpet. Vi forsøker å få inn 2-3 økter hver dag og jobber oss gradvis opp fra 30-60min til to timer, muligens slenger vi inn noen lengre økter men hovedfokus blir på 1-2t øktene.

Skadeforebygging er et vel så viktig aspekt som selve rotreninga. Det nytter jo ikke om treningsopplegget er optimalisert hvis man ikke ivaretar støttemuskulaturen, eller får en ubalansert treningseffekt – roing er jo primært “trekk/dra” musklene i rygg og armer. Derfor trener vi også utholdende styrke for pressmusklene i bryst, skuldre og armer. Det trenes svært lite tunge vekter, kun nok til å styrke sener og bindevev. Treningsprogrammet er styrt av såkalte “auto-regulerings” prinsipper, som i praksis vil si at både treningsmengde på styrketrening og roing, samt tyngden på vektene bestemmes av individuell progresjon og dagsform i følge noen grunnleggende regler.

For mer inngående forklaring på dette, les mer på www.myrevolution.no. Enkelt sagt kan du si at vi lytter mer til kroppens signaler, og nyere forskning viser at dette fungerer langt bedre enn slaviske programmer der du kanskje pusher deg for hardt på dager restitusjon og stressnivå setter begrensninger, eller pusher deg for lite på dager du har ekstra ressurser til overs eller bare har bedre framgang enn forventet. Vi er kommet godt i gang, så det blir spennende å følge framgang i tiden som kommer.” –Børge Fagerli-