15 kilo på, 28 kilo av - av Børge Fagerli, Personlig Trener


 

" Jeg kjenner disse gutta godt, og selv om det er galskap i det de finner , er det også en galskap som er gjennomførbar,med god planlegging og en jernvilje til å gjennomføre - koste hva det koste vil."

 

Jeg ble kontaktet av Trond og Emil vårparten 2010 med invitasjon til en hyggelig kaffeprat Solsiden i Trondheim. Gutta virket spente og satt omtrent nåler, jeg skjønte fort at her var det noe stort gang. Prosjektet ble presentert, og selv om jeg var med allerede etter et par minutters prat insisterte profeten Emil å fullføre presentasjonendet var åpenbart lagt ned mye jobb i Powerpoint og det kunne ikke til spille. Grunnen til at jeg egentlig ikke trengte å høre noe mer er at jeg kjenner disse gutta godt, og selv om det er til dels galskap i det de finner , er det også en galskap som er gjennomførbar, med god planlegging og en jernvilje til å gjennomførekoste hva det koste vil. Og koste har det gjort, både i svette og i tårer. Svette fra dem, tårer fra meg når jeg leste rapporten og bildene fra passeringen over mållinjen i Barbados – 60 dager i en jævla robåt over hele det store og vide Atlanterhavet. Ja, jeg bruker bannskapjeg er nordlending, og denne prestasjonen fortjener både kraftige gloser og mer til.

Vi hadde ca 18 måneder foran oss, og selve turen over ville bli en utholdenhetsprøve uten sidestykke, to måneder på havet, hver dag skulle det kontinuerlig roes 2 timer med kun 2 timers pauser for å spise og sove. Så vi kan trygt si at for å klare dette måtte gutta tilbringe mesteparten av tida frem til da med å ro. Adapsjon og treningseffekt for dette formål er best med en såkalt short-to-long periodisering, som enkelt sagt kan beskrives som å starte med kortere økter (30-60min) flere ganger om dagen (2-4) og så øke varigheten på hver økt (2 timer+). Bygg fart først, så distanse.

En vel så viktig del av treningsopplegget er å bygge opp grunnstyrke og forberede sener og ledd på den ekstreme belastningen fra både treninga fram mot løpet og gjennomføringen. Roing setter store krav til trekk-musklene (rygg og armer) og for å unngå ubalanser la jeg inn øvelser for press-styrke i form av benkpress, skulderøvelser og knebøy for beina. De små støttemusklene som kan være vanskelig å nå med de store baseløftene og derfor kan bli underutviklet, ble ivaretatt med spesifikke øvelser de også. Et helkroppsprogram to dager i uka, den ene dagen med høyrepstrening og den andre dagen med tunge baseløft var evig nok når vi også måtte konservere energi til de tøffe ro-øktene. Jeg benyttet noe som kalles auto-regulering i treningsoppsettene mine, der man via bestemte regler bestemmer både vektbelastning og antall serier ut fra dagsformen kontra et forhåndsplanlagt opplegg. Da vil progresjonen tilpasses hver enkelt sin formkurve og restitusjonsevne. Logisk nok er dette mer produktivt enn å trene for lite når du har ressurser til det eller for mye når man ønsker det mer enn det kroppen evner å henge med på – sistnevnte var vel den største risikoen med tanke på ambisjonsnivået hos Emil og Trond. Resultatene lot ikke vente på seg og selv med et hardt ro-program doblet styrken seg i flere av baseløftene på bare få måneder!

En like så viktig faktor var næringsinntaket til Emil og Trond. En fysisk påkjenning av dette kaliberet krever vanvittige energiuttak, mer enn man komfortabelt har mulighet for å presse i seg av mat for å dekke, eller plass til i båten for den saks skyld. Derfor måtte det lagresekstra kroppsfett her, 1kg fett gir ca 7000kcal effekt å ta ut på årene, knapt nok til dekke en dag med roing. En fin middelvei mellom funksjonell kroppsmasse og nok lagret energi til å komme seg over Atlanterhavet uten å se ut som de hadde vært i konsentrasjonsleir krevde et overskuddslager på minst 10kg ekstra fett. Det kan høres lett ut for enkelte, noen mener jo de omtrent våkner opp en dag etter en kveld på Peppe’s og et par halvlitere med øl, men i stor grad ville vi sørge for KVALITETSmat her og med et kaloriforbruk på minst 5000kcal pr dag i treningsperioden skulle dette vises seg å være en utfordring. Det var en selvfølge å ta MyoProtein, et proteintilskudd fra min egenutviklede serie, omega-3 fettsyrer fra vår Vital Arctic Oil, treningsdrikken Nitro Fuel for å dekke tapet av elektrolytter, gjenopprette væskebalanse og øke restitusjonen. Ikke rent få proteinsjokolader måtte også trykkes innpå hvis dette skulle bli noen suksess.

Jeg møtte Trond for en kopp kaffe på sensommeren i fjor og med bare få måneder igjen til løpet var mannen som møtte meg omtrent i krisetilstand. Den fysiske formen var der så til de grader, Trond hadde utholdenhet som gjorde han kapabel til å vinne en triathlon, muskuløs og sterk…men fettprosenten var ganske enkelt for lav. Du kommer deg faktisk ikke over Atlanteren med sixpack, selv om damene som satt rundt oss på utendørs-caféen tydeligvis likte det de så. Resepten var klar, her måtte han bare trykke i seg junkfood. Frokostblanding (at folk tror dette er sunt og at de kan bli slanke av det er et stort lureri) med vaniljesaus og syltetøy, fete oster, tørket frukt og nøtter, Lean Mass Meal gainer – mat med høy energitetthet blandet med flytende og lettfordøyelig næring.

Det var overhodet ingen overvektig gjeng som satte seg i båten den 4.desember, men noen ekstra kilo hadde de klart å legge på seg . Av bildene å dømme var dette kiloer som har fått gjort god nytte for seg på å frakte Njord de 2600 nautiske mil over Atlanterhavet.

 

Mine ærbødige hilsener til våre to Ocean Rowers, Trond Bratland Erichsen og Emil Eide Eriksen!

Børge A. Fagerli

Coach MyRevolution Team

www.myrevolution.no

 

Små gleder på land, store gleder på havet

 

Ti pakker med Nitro Fuel delt i 50 grams porsjonspakker

Bildet viser maten for 90 dager,det meste ble spist opp på 59. 


o